PERSBERICHT - 21 FEBRUARI 2022 12:51
Hurtigruten Noorwegen start een van Europa's grootste milieuverbeteringenHurtigruten Noorwegen is begonnen met een van Europa's grootste milieuvriendelijke scheepsupgrades. Met moderne technologie zullen de herbouwde schepen de CO2 - uitstoot met 25 procent en de NOx-uitstoot met maar liefst 80 procent verminderen.
Met de upgrades, die in 2023 worden voltooid, kunnen gasten zich verheugen op groenere afvaarten op alle zeven Norwegian Coastal Express-schepen van Hurtigruten Noorwegen.
"Dit is de grootste milieuverbetering in de geschiedenis van Hurtigruten en een van de grootste in zijn soort in Europa. Dit zal een echte impact hebben op het verminderen van de uitstoot in de Noorse wateren. Het feit dat een dergelijke investering ook leidt tot rimpeleffecten in de lokale gemeenschappen langs de kust, is iets waar we erg trots op zijn", zegt Hedda Felin, CEO van Hurtigruten Noorwegen.
Drie van de zeven schepen worden omgebouwd tot hybride schepen. De eerste is MS Richard With, die zich momenteel op Myklebust Yard in het noordwesten van Noorwegen bevindt, waar het schip zal worden uitgerust met gloednieuwe hoofdmotoren en batterijpakketten. Hetzelfde zal ook worden gedaan aan boord van de MS Kong Harald en MS Nordlys.
Drie andere schepen – MS Nordnorge, MS Nordkapp en MS Polarlys – zullen ook worden geüpgraded en zullen SCR-faciliteiten aan boord hebben. Dit zal de NOx-uitstoot met maar liefst 80 procent verminderen. Het laatste schip in de vloot, MS Vesterålen, werd al in 2019 geüpgraded met gloednieuwe motoren en SCR-faciliteiten.
“Ons doel is nulemissie! Maar de technologie is nog niet volwassen genoeg, en we moeten doen wat we kunnen om de uitstoot te verminderen met de beste technologie die vandaag beschikbaar is en de levensduur van de iconische schepen die we in onze vloot hebben te verlengen," zei Felin.
Hurtigruten Noorwegen-topman Hedda Felin. Foto: Espen Mills / Hurtigruten Noorwegen
Noorse technologie
Hurtigruten Noorwegen heeft een overeenkomst gesloten met Kongsberg Maritime voor de schepen die hybride worden.
"Dit is een van de grootste milieutechnische upgrades van schepen in Europa", zegt Egil Haugsdal, President van Kongsberg Maritime.
“Hurtigruten Noorwegen maakt duurzame keuzes voor haar bestaande vloot. Het is de moeite waard om te werken met een bedrijf dat onze toekomstgerichte benadering van technologie en het milieu deelt, en niet in de laatste plaats om te werken aan schepen waar zoveel mensen een nauwe band mee hebben”, aldus Haugsdal.
MS Richard With komt 9 augustus terug van werf. MS Kong Harald zal dan koers zetten naar Myklebust Yard om soortgelijke upgrades uit te voeren. MS Nordlys zal volgen en in de zomer van 2023 zullen alle schepen in de Costal Express volledig worden geüpgraded.
Ook MS Kong Harald wordt omgebouwd tot hybride schip. Foto: Stian Klo / Hurtigruten Noorwegen
Over het project:
Kongsberg Maritime is verantwoordelijk voor het ontwerp en de upgrades van de drie schepen die de grootste upgrade zullen ondergaan: MS Richard With, MS Nordlys en MS Kong Harald. De schepen zullen hybride schepen zijn met grote batterijpakketten en nieuwe motoren van Noorse makelij.
Myklebust Yard krijgt de opdracht om de upgrades van de eerste twee schepen uit te voeren.
Alle zeven schepen van Hurtigruten Norway zullen ook worden uitgerust met SCR-systemen die de NOx-uitstoot met maar liefst 80 procent verminderen.
Alle schepen in de vloot van Hurtigruten Noorwegen hebben al walstroomconversie, waardoor uitstoot in havens met walstroom wordt geëlimineerd.
De upgrades omvatten verschillende andere kleine en grote veranderingen, zoals nieuwe propellerbladen, rompoptimalisatie, nieuwe bulbsteven, nieuwe versnellingen, generatoren en nieuwe besturingssystemen.
De grootschalige upgrade betekent dat alle zeven Costal Express-schepen van Hurtigruten Norway een emissie hebben die gelijk is aan Tier III, de strengste internationale norm voor NOx-emissies.
De upgrades omvatten ook de installatie van ultramoderne afvalwaterzuiveringsinstallaties om emissies naar zee te minimaliseren.
Hurtigruten Noorwegen zal ook op grote schaal gecertificeerde biobrandstoffen gebruiken om de CO2-uitstoot te verminderen.
MS Vesterålen werd al in 2019 geüpgraded met gloednieuwe motoren en SCR-faciliteiten.
Hurtigruten Group - Wereldleider in verkenningsreizen
Hurtigruten Noorwegen maakt deel uit van Hurtigruten Group, 's werelds toonaangevende avontuurlijke reisgroep, die unieke ervaringen biedt in de meest spectaculaire gebieden op aarde. De Groep streeft ernaar nieuwe normen voor de hele reisindustrie te verhogen en te stellen, door authentieke lokale ervaringen te bieden en tegelijkertijd een voetafdruk achter te laten om trots op te zijn.
Na de voortdurende groene upgrade van de vloot van Hurtigruten Noorwegen, zal de Groep zes hybride schepen hebben. De Hurtigruten Group stopte meer dan tien jaar geleden met het gebruik van zware stookolie en was de eerste expeditiecruisemaatschappij die niet-essentieel plastic voor eenmalig gebruik in onze hele operatie verbood.